Po „konsultacjach”…

Stanowisko Towarzystwa Przyjaciół Załusk w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 7 do standardów drogi ekspresowej S7.

Po spotkaniu, jak to określili Szanowni Goście z GDDKiA, informacyjnym, które odbyło się 4 lutego 2014 roku w Urzędzie Gminy w Załuskach, władze, tj. Zarząd Towarzystwa Przyjaciół Załusk  postanowiły co następuje:

  • Jako przedstawiciele lokalnej społeczności domagamy się, aby w planowanej inwestycji drogi lokalne zlokalizowane przy drodze ekspresowej, zwane potocznie drogami serwisowymi, były drogami klasy L lub klasy Z, których  zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430), szerokość  pasa ruchu powinna wynosić 3 m. Chcemy aby całkowita szerokość  dwóch pasów ruchu na  drogach po obu stronach planowanej trasy S7 Czosnów – Płońsk  wynosiła na każdej jezdni łącznie 6 m. (szerokość w liniach rozgraniczających powinna być zatem większa niż 15 m) Dodatkowo domagamy się budowy chodników na całości odcinków, uważamy że niezbędne jest również zapewnieni bezpieczeństwa rowerzystom, dlatego sugerujemy budowę ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej wzdłuż trasy S7. Budowa dróg o takiej szerokości jest motywowana faktem, iż drogi te z założenia będą wykorzystywane głównie przez rolników dojeżdżających ze sprzętem rolniczym na swoje pola uprawne. Szerokości współczesnych urządzeń rolniczych często przekraczają 3 metry, i przewożenie ich na miejsca pracy, nawet z zachowaniem najsurowszych zasad bezpieczeństwa może stanowić zagrożenie w ruchu lądowym, gdy szerokość pasa drogowego będzie mniejsza niż 3 m. Drogi te będą również wykorzystywane przez lokalnych przedsiębiorców (także przedsiębiorstwa powiązane z rozbudową lotniska w Modlinie), zatem powinien być tam umożliwiony ruch samochodów dostawczych oraz ciężarowych, których masa przekracza 10 t. Jeszcze raz prosimy o pamiętanie o pieszych i rowerzystach.
  • Domagamy się budowy drogi lokalnej przy drodze ekspresowej, zwanej potocznie drogą serwisową łączącą drogę serwisową kończącą się na działce nr 63 obręb Załuski, gmina Załuski, z drogą serwisową na rondzie w Załuskach. W żadnym z wariantów nie uwzględniono połączenie tych dróg, podczas, gdy będzie to oznaczało znacznie zwiększony ruch przez miejscowość Załuski bez uwzględnienia faktycznego stanu dróg teoretycznie łączących te dwa zakończenia. Prosimy o zwrócenie uwagi na fakt, że droga w kierunku lasu jest drogą żwirową, w okresie wiosennym i jesiennym nieprzejezdną, natomiast droga przy stacji HUZAR (działka 70/13) ma raptem od 3 do 4 metrów szerokości, jest drogą pseudo-asfaltową, z zakrętami 90 stopni, na skarpie, bez barier ochronnych i bez oświetlenia.
  • Popieramy GDDKiA z ich pomysłem budowy kładki dla pieszych w Załuskach.
  • Popieramy społeczność Kroczewa oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Kroczewa i Okolic w sprawie budowy węzła drogowego w Kroczewie – szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż w odległości kilometra od Kroczewa znajdują się potężne kilkusethektarowe tereny inwestycyjne.
  • Popieramy społeczność Kroczewa oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Kroczewa i Okolic w sprawie niedopuszczenia ruchu z drogi lokalnej przy drodze krajowej, zwanej drogą serwisową przez miejscowość Kroczewo, ale wzdłuż planowanej trasy S7 po jest zachodniej stronie, ze względu na to, iż droga przebiegająca przez Kroczewo, a nie będąca we władztwie GDDKiA nie spełnia standardów, które pozwalałaby na zwiększony ruch tranzytowy przez Kroczewo. Poza tym, ruch tranzytowy poprowadzony bezpośrednio przez Kroczewo stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców, w tym dzieci i młodzieży uczęszczającej do przedszkola i szkoły w Kroczewie.
  • Popieramy społeczność Niepiekieł, Soból, Michałówka, Szczytnik, Wrońsk w sprawie budowy wiaduktów bezkolizyjnych nad planowaną trasą S7 (zamiast tylko kładek dla pieszych.)
  • Popieramy społeczność i stowarzyszenia działające w gminie Płońsk w sprawie budowy węzła drogowego w Poczerninie, gdzie zlokalizowane są tereny inwestycyjne.
  • Popieramy pomysł budowy wiaduktów nad trasą S7 – umożliwi to dostęp rolników do swoich pól uprawnych.
  • Wspieramy wszystkich przedsiębiorców, których firmy zlokalizowane są przy drodze krajowej nr 7.
  • Żądamy zapewnienie godnego dostępu do dróg publicznych przebudowanych mieszkańców.
  • Popieramy działania władz samorządowych w sprawie organizowania konsultacji społecznych z GDDKiA oraz projektantem trasy, licząc na to, że GDDKiA oraz projektant nie będą wychodzić z założenia: „nie musimy, ale robimy łaskę”, ale będą współpracować z władzami i mieszkańcami gminy Załuski oraz że terminy spotkań będą rozsądne i mieszkańcy będą odpowiedni wcześniej poinformowani  o spotkaniach.
  • Proponujemy instalacje lamp solarnych na odcinkach trasy, które mają być oświetlane, ze względu na niskie koszty eksploatacji.
  • Apelujemy o rozsądne budowanie ekranów dźwiękochłonnych – tak aby nie odcinać całkowicie mieszkańców gminy od świata zewnętrznego.
  • Apelujemy, aby przy budowie wiaduktów nie zapomniano o pieszych, jak to miało miejsce przy budowie obwodnicy Raciąża.
  • Apelujemy o pamiętanie o niepełnosprawnych przy projektowaniu przejść i przejazdów nadziemnych i podziemnych na S7.
  • Apelujemy o przejścia dla zwierząt – obserwuje się coraz liczniej pojawiające się na terenie gminy zwierzęta duże, w tym łosie, sarny i dziki, których szlaki migracyjne przecinają się z krajową siódemką.

 Obiecujemy, że sprawa będzie monitorowana przez nas, a także w razie problemów, poprosimy o zaangażowanie stowarzyszenia, które zajmują się transportem na terenie Mazowsza i kraju, z resztą nasze stanowisko zostanie rozesłane do władz samorządowych, GDDKiA oraz tych stowarzyszeń, z prośbą o publikację.

Relacja w TVP Warszawa <<TUTAJ>>.

W cywilizowanych krajach, w państwach Zachodniej Europy, budowa tego typu inwestycji opiera się na partycypacji społecznej, czyli na współpracy z lokalną społecznością. Liczymy na to, iż GDDKiA jako organ rządowy pokaże iście europejskie podejście do nas, mieszkańców gmin Załuski, Płońsk, Zakroczym i Czosnów.

Przypominamy, że wnioski w sprawie trasy S7 należy składać do 10 lutego do Biura Podawczego w Urządzie Gminy w Załuskach lub do 18 lutego bezpośrednio do firmy LAFRENTZ Polska na adres mailowy office@lafrentz.pl lub do GDDKiA.

w imieniu Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Załusk

Prezes Towarzystwa Przyjaciół Załusk

inż. Michał Czerwiński

Dodaj komentarz